Al een beetje afscheid nemen - Reisverslag uit Natal, Brazilië van ingrid Meer - WaarBenJij.nu Al een beetje afscheid nemen - Reisverslag uit Natal, Brazilië van ingrid Meer - WaarBenJij.nu

Al een beetje afscheid nemen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ingrid

25 September 2008 | Brazilië, Natal

Vandaag zijn Elly en René naar Recife. Als ze terugkomen ben ik al weer aan het werk in Nederland. Vandaag dus al begonnen met afscheid nemen.
Vanvond ook een schattig briefje gekregen van een leerling. Echt heel lief. Met een mooie tekening. Dat doet een mens goed.
Vandaag was weer een dag van veel kletsen. Ik weet dat Brazilianen daar van houden, maar Nederlanders blijkbaar ook. Ik moet er trowens niet aan denken om elke dag zomaar wat op straat te hangen en een beetje te kletsen. Op een gegeven moment heb je toch niets meer te zeggen en het idee zomaar een beetje nutteloos rond te hangen. Wat verschillen onze culturen dan toch eigenlijk enorm.
Vandaag ook enigszins de maatschappelijk werkster uitgehangen. Omdat je heel arm bent, geeft het je nog niet het recht om respectloos met andere mensen om te gaan. Heb het idee dat ik bij een tweetal mensen toch echt ben binnengekomen.
Vandaag was ook een dag van terugkijken op de afgelopen maanden. Een periode die best zwaar geweest is en bij tijden ook heel eenzaam, maar ook een belangrijke periode voor de capoeira hier. Heb mee kunnen werken aan het opzetten van de " nieuwe" capoeiraschool en structureren van mijn eigen lessen maar ondertussen ook de capoeiralessen. De zorg voor de kinderen en niet alleen de kinderen van MCN. Ben blij dat SOOS hier ook van overtuigd is. Alle kinderen zjn welkom in de lessen. Tevreden over datgene wat opgezet is en bereikt is. Maar de andere kant van de hardheid en het keer op keer moeten doorzetten, niet opgeven, laat je niet kennen. Soms zat je het liefst in een donker hoekje te huilen, maar daar koopt niemand iets voor en zeker de kinderen van Natal niet. Kom op Vechten. Kan concluderen dat ik moe ben, maar wel tevreden met het resultaat. En heb zelf ook erg veel geleerd, van de kinderen en de mensen uit een hele andere cultuur en mijn reacties hierop. Bijzonder.

Gisteravond voor het eerst echt uit geweest en caparinha gedronken.Ennn de fogo (geloof dat je dat zo schrijft) gedanst. Leuke tent in Ponta Negra (uiteraard).
Doordeweeks stappen ben ook niets gewoon, de hele dag eigenlijk een beetje gaar geweest.

Heey Jeanette, zeker weten, de overgang is op alle gebieden enorm. Het zal pittig zijn. Maar zoals je al zegt:" een flinke ervaring rijker!"
Ik kijk uit naar ons etentje.

Heey Yoke,
Absoluut, heb nu al zin in een goed glas wijn en een heerlijk stukje kaas.
See you very very very soon.

Beijos tudos.

  • 26 September 2008 - 06:17

    Willeke:

    hi ingrid ja de laatste loodjes wegen het zwaarst.Dit pak niemand meer van je af,ik vind het heel moedig van je,alleen en eenzaam en heeel positief.je hebt het toch maar gedaan.ik ben heel erg trots op je niet iedereen durft zo'n stap te zetten.Goede reis terug en tot gauw.

  • 27 September 2008 - 16:32

    Ron En Magda:

    Hey lieverd,

    Hoe gaat het?
    Het is allemaal wel heel snel gegaan hoor.
    Wanneer kom je nu precies terug in Hollanda.

    In ieder geval een hele goede terugreis en tot gauw.

    Dikke kus van ons.

  • 28 September 2008 - 19:04

    Jootje:

    Tja... afscheid... vreselijk, fijn te horen dat je tevreden terug kan kijken, je hebt iets bereikt voor de arme, kanslozen en het heeft een vervolg...ga inderdaad nog maar es goed uit je dak deze laatste daagjes!!! vele kussen van Jootje ennnne.. tot van de week!!!

  • 29 September 2008 - 06:45

    Karen:

    Lieve Ingrid,
    Na een paar weekjes vakantie zijn wij ook weer aan de slag. Wat een geweldige ervaring doe je daar op. Ik ben nog wel even bezig geweest om al je verhalen bij te lezen. Ik hoop dat je dit nog leest voordat je vertrekt. Ik wens je een hele goede reis en hoop je gauw weer te zien. Helaas kan ik niet naar Schiphol komen. Dit was wel mijn plan maar helaas zijn er een aantal belangrijke meetings waar ze willen dat ik bij bem. Heel veel liefs en dikke knuffel en nogmaals goede reis. Karen

  • 29 September 2008 - 09:37

    Annemarie:

    Hoiiiii,
    Je komt van de week al weer naar huis!!
    Een goeie reis terug gewenst van ons allemaal en we zien elkaar weer gauw!
    Dikke kusssssssss

  • 29 September 2008 - 19:32

    Bert:

    Hee Mopppie,

    goeie reis terug en hoop je gauw weer te zien.

    Dikke knuffel.

  • 29 September 2008 - 20:34

    Jan:

    Ik zie dat je voor jouw doen al een hele tijd niets meer geschreven hebt. Je zit vast op een emotionele rollercoaster, dan kan het best moeilijk zijn om woorden te vinden.
    Of: je hebt het gewoon veel te druk nu in de laatste fase. Of: heel triviaal, internet ligt er domweg uit aan jouw kant van het lijntje. (Is de afgelopen 24 uur zelfs hiero enkele malen het geval geweest.)

    Hoe dan ook: ik zie er naar uit je weer terug te zien, en jammer dat je daarna nog maar voor 1 maand collega bent....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ingrid

Hallo allemaal, het is de bedoeling dat ik de komende drie maanden Engelse les ga geven aan Braziliaanse straatkinderen in Natal en evt Recife. Dit gebeurt vanuit de organisatie SOOS-Brasil. Ik heb er heel veel zin in en ben dan ook reuze benieuwd hoe dit alles gaat uitpakken.

Actief sinds 10 Juni 2008
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 29916

Voorgaande reizen:

07 Juli 2008 - 29 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: